marți, 6 mai 2014

GHEISELE-ISTORIA EROSULUI!

 Iti place istoria? In mare masura cred ca majoritatea dintre noi avem cunostinte generale de istorie, macar pentru a ne cunoaste originile.
     Ei bine, tot citind carti despre sexualitate, de-a lungul anilor, am intalnit materiale extrem de interesante, care contin informatii valoroase si incitante ce m-au dus intr-o lume bizara, nonconformista dar care mi-a oferit posibilitatea de a descopari multe secrete ce m-au ajutat sa-mi perfectionez tehnicile sexuale si sa descopar ca in sex exista un dincolo mai putin cunoscut.  
     De cativa ani este la moda „curentul” autocunoasterii, un proces profund care ne promite implinirea si libertatea, eliberarea de vechile paradigme, de teama.
     Pentru ca, de ce sa nu recunoastem, avem inca acea teama de a trai asa cum simtim, numai pentru ca societatea are reguli pe care noi, chiar daca uneori nu le acceptam, suntem invatati sa le respectam. E valabil pana la un punct.
     Vorbim despre subiecte considerate tabu, de sexul neconventional si care, de cele mai multe ori, sunt legate de depravare si asta pentru ca mai degraba oamenilor le este teama de reactia celorlalti fata de ei si nu de particularitatea lor sexuala.
     Mie mi se pare ca mai degraba starea de teama este o forma de supunere care reprezinta depravare. :D
     Pai daca prin acest proces de autocunoastere scapam de ignoranta, teama, confuzie ( sau asa ni se promite :) ) si ne acceptam asa cum suntem cu bune sau mai putin bune, pentru ca asta inseamna umanitate si autenticitate,  atunci hai sa incepem un periplu prin istorie.
     Dar nu in istoria pe care ai studiat-o la scoala, pentru ca sunt convinsa ca la asta te pricepi de minune :) ci in istoria….sexualitatii.
     Asa ca de azi si apoi saptamanal avem lectia de istoria sexualitatii.
     Te rog sa nu lipsesti!
     Promit ca nu-ti dau note, desi unii s-au grabit sa ma compare cu o profa desi nu am nici pe departe abilitati de pedagog, ci doar vreau sa cunosti o lume fascinanta care te va ajuta in acelasi timp in procesul tau de autocunoastere.
     Ca doar sexualitatea face parte din viata si din acest proces. Iar un proces complex te face a fi mai competitiv, nu-i asa?
     Nu am ales subiectele in ordinea lor cronologica ci asa cum m-au inspirat.
     Primul gand m-a dus la gheise, pe care le admir profund pentru simplu fapt ca sunt „victimele” ignorantei in ce priveste adevarata lor activitate.
     Orice femeie care iese din tiparele stabilite trebuie sa se confrunte cu lipsa de intelegere din partea societatii. Din aceasta cauza sunt fascinata de tot ceea ce trece dincolo de limitele acceptate ca fiind normale. Acolo gasesti cu adevarat originalitatea, nebunia, fantezia dar, mai ales, cele mai pretioase metode care sa reinvie pasiunea cu care traiesti si faci dragoste.
     Gheisele – un fenomen nemaiantalnit in nici o alta epoca sau cultura a lumii, reprezentand una din particularitatile Japoniei privitoare la istoria sexualitatii.
old_gheisha_by_nicksachos-d5xdgp2
sursa foto: NickSachos
     Gheisele ca institutie au aparut in jurul anilor 1700, dar inca din istoria timpurie a Japoniei au existat femei “de tip gheisa”. Precursoarele gheiselor au fost Sabumka, dansatoare si cantarete invitate frecvent in cercurile aristocratice, iar mai apoi Shirabyoshi, femei din familii nobile, bine educate, care recitau balade pentru bani.
     In 1589 a fost deschis un bordel in Kyoto, care apoi s-a extins spre a deveni primul cartier al placerilor din Japonia. Mai tarziu, in 1612, a fost creat un cartier al curtezanelor, si unul din proprietarii de bordel a avut o idee, anume de a aduna toate prostituatele si bordelurile in aceeasi zona. Dupa 1617 a fost asadar interzisa deschiderea bordelurilor in alte zone decat cele desemnate si in timp acest cartier a inceput sa fie elegant, cu propriile traditii si obiceiuri. S-au dezvoltat artele si cartierul placerilor a devenit un loc de refugiu pentru barbati. Multe din fiicele de samurai saraci deveneau prostituate datorita situatiei economice precare si asa se explica nivelul cultural inalt si eleganta curtezanelor acelor vremuri.
     In cartierele placerilor existau mai multe categorii de curtezane: Tayuu, cele mai selecte, apoi Koshi- joro, Tsubone- joro, etc, pana la clasa cea mai de jos, Sancha- joro, prostituate care lucrau ilegal in baile publice. Tayuu erau foarte bine tratate, erau femei frumoase si culte si isi puteau permite sa respinga barbatii care nu le placeau.
     In jurul anilor 1700 insa la Kyoto si Osaka a aparut o noua clasa de prostituate: geiko. Geiko au fost intial barbati care distrau nobilii, insa in 1661 o femeie a ales sa devina geiko si si-a luat numele de gheisa. Kikuya, prima femeie geiko a fost de fapt prima gheisa din istorie.
     De atunci incolo gheisele au devenit o parte a traditiei japoneze. Fetele erau vandute de catre familiile lor pentru a deveni gheise. In timp ele au ajuns sa fie promotoarele modei si culturii, si nu erau accesibile decat barbatilor bogati.
     Gheisele locuiau in case numite okia, unde isi incepeau viata in pozitia de Shikomi, tanara ucenica, care lucra in casa pentru a-si plati datoriile. Datoria era considerata suma de bani pe care proprietara okiei (pentru ca si casele okia erau conduse tot de femei, nu de barbati) o platise familiei fetei la cumparare, impreuna cu banii investiti de ea pentru casa, masa, scoala si educatia fetei. In zilele noastre fetele care devin gheise sunt de obicei fiicele altor gheise sau proprietarelor de okia.
     Pentru a deveni gheisa fata trebuia sa treaca prin mai multe etape. Ucenica gheisa se numea maiko, care pentru a deveni gheisha trebuia sa gaseasca o onesan, adica o gheisa mai varstnica care sa-i devina mentor, din aceeasi okia sau din alta. Avea loc un ritual prin care tanara maiko se lega de onesan intr-un loc public, dupa care maiko devenea un membru recunoscut al comunitatii gheise, care insa nu si-a finalizat inca pregatirea. Responsabilitatea onesan-ei era de a supraveghea pregatirea noii gheise. Pentru a deveni gheisa maiko isi vindea virginitatea in cadrul ceremoniei mizuage, care era de obicei o licitatie.
     Maiko erau usor de recunoscut din cauza particularitatilor in imbracaminte: un obi mult mai lung, kimono cu maneci foarte largi, guler de culoare rosie al kimono-ului de dedesubt. Coafura trecea prin 5 stadii diferite, in functie de nivelul de pregatire al fetei.
gheisha_by_sanderndreca
sursa foto: sanderndreca  
      Kimono-ul gheiselor era mai sobru. Gheisele distrau barbatii in cadrul okiei si mai ales a caselor de ceai si erau (de altfel mai sunt si acum) specializate in muzica, dans, calgrafie, poezie, servitul bauturilor, aranjamente florale, moda, si mai ales arta conversatiei. De multe ori gheisele ajungeau sa aiba un patron care platea cele mai multe din cheltuielile sale, care erau considerabile.
     Iti mai ofer cateva informatii sintetizate care mi-au placut despre gheise:
     Gheisele au aparut in istorie ca artisti de profesie, insa la inceput multi din acesti artisti nu erau femei, ci barbati.
     In timp ce diferite tipuri de curtezani puneau accent pe placerile sexuale, gheisele se specializau pe artele traditionale japoneze, muzica, dans, ceremonia ceaiului, conversatii cu barbati. Pe masura ce indemanarea artistica a curtezanilor de rang inalt era in declin, cererea de artisti-gheisa (barbati sau femei) era in crestere.
     Gheisele-barbati, cunoscuti uneori sub numele “hōkan”, au inceput sa decada la randul lor la sfarsitului secolului al XVIII-lea.
     In anul 1800 gheisele-femei i-au depasit ca numar pe gheisele-barbaţi, raportul fiind de trei la unu.
     In timpul copilariei, viitoarele gheise lucrau adeseori ca servitoare sau asistente ale unei gheise experimentate. In aceasta perioada, viitoarea gheisa era insarcinata cu diferite treburi: curatenia casei, primirea unor comisioane. Totodata, fata trebuia sa mearga şi la scoala pentru a se instrui.
     Gheisele veritabile au pregatire artistica şi educaţie specifica, insa exista si asa-numitele gheise de bai (onsen geisha), care sunt de fapt prostituate si nu au nici una dintre calitatile celorlalte.
     In timpul ocupatiei americane a Japoniei dupa ce de-al Doilea Razboi Mondial, unele femei tinere, doritoare de a aduna bani, pretindeau ca sunt gheise si ofereau favoruri sexuale militarilor americani.
     Cand o gheisa se retrage din viata publica organizeaza o ceremonie: hiki-iwai, care poate avea diverse semnificatii: gheisa poate iesi pur si simplu din comunitatea de gheise, se poate retrage din cauza varstei inaintate, se poate casatori sau poate deveni instructoarea unor gheise incepatoare.
     Gheisele mai exista si astazi, cu toate ca numarul lor este in permanenta scadere.


Niciun comentariu :

Trimiteți un comentariu